måndag 3 mars 2014

Babynest

Ett babynest kan kosta en slant att köpa. Och det är så kort tid som det eg används. Så jag bestämde mig för att prova på att göra ett själv. Kan ju inte vara så svårt, tänkte jag. 

Sagt och gjort. Hittade en bra beskrivning på nätet. Efter ett besök på Ikea var saken klar. Det var bara att klippa till och sy ihop.


Tyg Sofia 69:-/m Ikea. Stoppning Gosa Slån (kuddar) 12:- Ikea. Bäddstoppning tog jag delar av en fleecefilt 29:- City Gross. Kantband, spets, sytråd samt dragsnöre hade jag hemma. 

Påbörjade detta projekt redan i förra veckan med tillklippning och att sy ihop "fodralet". Idag tog jag så tag i slutförandet. Så jag klippte upp Ikea-kuddarna och fyllde och fyllde tills det kändes lagom. Hade räckt med två kuddar men jag stoppade nog det rätt hårt så det blev lite stoppning från en tredje kudde med (ca1/5). 

Jag är inte helt vän med min symaskin som bara bråkar så jag sydde på en bit spets för hand ist för kantband längst ner på bädden. Valde också en jutesnöre som dragsnöre. (Kanske inte så praktiskt om man vill tvätta nestet, men så mycket snyggare enl mig då). 

Ångrar bara att jag inte tog ett svart kantband ist för vitt att dra snöret genom.. Hade blivit så mycket snyggare. Men men.. 

Får väl säga att jag är rätt nöjd med resultatet. Det är ju trots allt första gången jag syr ett babynest. ;-)

Kram