onsdag 6 november 2013

Nytillskott i "stickverkstan"



Idag blev den klar, fina mössan till lillebror. Stickade med dubbla garner - ett mörkgrått i ull och ett ljusblått i bomull. En fin färgkombo tycker jag. Lite tuffare än bara babyblått. Maken tror väl att det är någon form av hyllning till hans älskade MFF.. men icke...

Dock blev mössan aningens stor. En runda i tvättmaskinen kanske råda bot på det annars får det bli en till i förminskad variant. Tyvärr får jag då modifiera stickbeskrivningen lite men det ska väl inte vara några problem.
I vilket fall så var den busenkel att göra och tog inte alls lång tid. 

Så nu får det väl bli ett par matchande vantar när jag ändå är igång.

Någon som hört talas om stickkoma?! ;-)

Kram kram

fredag 1 november 2013

Godispåsar



Tänkte tipsa om hur du enkelt kan göra egna godispåsar till barnkalaset. Du behöver A4-papper i valfri färg, tejp och en paket florsocker (eller annan paket i samma storlek). 
Lägg florsockerpaketet mitt på pappret med botten kant i kant med långsidan. Sen viker du över pappret omlott och fäster med en tejpbit. Vik därefter den bit av pappret som sticker ut precis som man gör när man slår in ett paket. Sen är det bara att vända på allt så att florsockerpaketet glider ut. Klart! 

Här har äldsta dottern ritat med tuschpenna så att det ser ut som halloweenpumpor.