onsdag 30 oktober 2013

Julpysseltips


diy, jul, christmas, julgranskulor, julpysselJulkulor som dessa är både enkla och fina. Dessa ska jag och mina hjärtan prova att göra. Blir nog en och annan i färgat tyg med. Undrar om jag inte har några gamla julkulor från Ikea liggandes bland julsakerna..

Julpyssel är kul och ju enklare desto bättre! Det får inte ta för lång tid eller vara för avancerat för då tröttnar man.

Ska försöka leta rätt på en fin gren, gärna trollhassel, att hänga i taket på tjejernas rum. Så kan man dekorera den med t.ex. dessa julkulor och annat fint julpynt. Det blir fint, tror inte ni det?

Mindre än två månader kvar till jul så det gäller att snart sätta igång.

Kram

söndag 27 oktober 2013

Babyvantar

Har knåpat ihop ett par (eg två par) ursöta babyvantar. Mest på prov. Blev rätt bra, tycker jag. Ska göra fler tänkte jag. I fler färger.
Följde stickbeskrivningen på första paret. De stickades på vanliga stickor. Tyckte inte det blev så snyggt med sömmen i sidan. Provade då på strumpstickor. Blev mycket bättre men fick då modifiera lite i beskrivningen för att det skulle funka. 


Vad tycks? 

Kanske ska sticka en matchande mössa också.. 

Hösten får det att klia i fingrarna på en. Blir mycket stickande på vinterhalvåret. Tack fina änglamormor för att du lärde mig!!! 

tisdag 15 oktober 2013

I lööv it!



Pyssel hör hösten till. Och vad passar bättre som pysselmaterial än det som naturen har att erbjuda.
Vi bor nära naturen och det är lätt för oss att plocka in vad som erbjuds. 

Blev inspirerad av en bild på en brudbukett som en vän som är fotograf tog i helgen. Bruden hade själv gjort sin bukett och i den fanns det vikta lönnlövsrosor. Så vackert! Tänkte att detta måste provas. När döttrarna var hämtade från skola/fritids så plockade vi några lönnlöv. Eller rättare sagt många. Därefter behövdes bara lite ståltråd innan vi satte igång. 
Det var faktiskt lättare än det ser ut och tjejerna tyckte det var kul att prova och gjorde sedan egna varianter. 

Sen satte vi ihop dem till buketter. Jag tog även och virade in den ena buketten i naturfärgat silkespapper och satte i en vas med kastanjer i botten. Enkelt och vackert. Om de nu inte torkat ihop helt till helgen så är de en given detalj i kalasdukningen! 

Varför alltid lägga pengarna dyra blomsterarrangemang när man kan fixa själv från naturen - gratis...