söndag 8 december 2013

Helgens pysselprojekt

I dagarna tre har det varit pyssel av olika slag här i Villa Borg. Döttrarna har julpysslat hela fredagen. Det blev allt från snögubbar till julgranar.
Under gårdagen knåpade jag ihop ett skydd till brandfilten. Är inte så jätteglad för originalutförandet.. Visst hade pappa brandmannen några invändningar om att man inte kommer se den lika lätt.. Men vet man var den hänger borde man ju kunna hitta den ändå.

 
Det fattas nu bara några öljetter till upphängningen sen kan den sättas upp på väggen. Texten på tyget är tydlig och man kan inte missa vad det är för något trots sin förklädnad. ;-)
 
*
 
Idag fortsatte pysslandet. Mest för min del. Denna dag blev det ett turkosprickigt skötunderlägg att ha i skötväskan. Måste säga att jag blev rätt nöjd med resultatet. Det fyller sin funktion iaf. Tänkte prova denna variant först innan man ger sig på att köpa ett från någon barnbutik. Billigare är det iaf. Om inte gratis kan man säga. Hade allt material hemma sedan tidigare så det var bara att sätta igång.

Vitprickigt turkost bomullstyg - Panduro, Plastad frotté - Gekås (för många år sedan) samt vitt kantband & turkos sytråd - Stoff & Stil.
 
 
Lagom syprojekt för denna mamman som även fått agera städpolis samtidigt.
 
 
Kram kram

onsdag 6 november 2013

Nytillskott i "stickverkstan"



Idag blev den klar, fina mössan till lillebror. Stickade med dubbla garner - ett mörkgrått i ull och ett ljusblått i bomull. En fin färgkombo tycker jag. Lite tuffare än bara babyblått. Maken tror väl att det är någon form av hyllning till hans älskade MFF.. men icke...

Dock blev mössan aningens stor. En runda i tvättmaskinen kanske råda bot på det annars får det bli en till i förminskad variant. Tyvärr får jag då modifiera stickbeskrivningen lite men det ska väl inte vara några problem.
I vilket fall så var den busenkel att göra och tog inte alls lång tid. 

Så nu får det väl bli ett par matchande vantar när jag ändå är igång.

Någon som hört talas om stickkoma?! ;-)

Kram kram

fredag 1 november 2013

Godispåsar



Tänkte tipsa om hur du enkelt kan göra egna godispåsar till barnkalaset. Du behöver A4-papper i valfri färg, tejp och en paket florsocker (eller annan paket i samma storlek). 
Lägg florsockerpaketet mitt på pappret med botten kant i kant med långsidan. Sen viker du över pappret omlott och fäster med en tejpbit. Vik därefter den bit av pappret som sticker ut precis som man gör när man slår in ett paket. Sen är det bara att vända på allt så att florsockerpaketet glider ut. Klart! 

Här har äldsta dottern ritat med tuschpenna så att det ser ut som halloweenpumpor.

onsdag 30 oktober 2013

Julpysseltips


diy, jul, christmas, julgranskulor, julpysselJulkulor som dessa är både enkla och fina. Dessa ska jag och mina hjärtan prova att göra. Blir nog en och annan i färgat tyg med. Undrar om jag inte har några gamla julkulor från Ikea liggandes bland julsakerna..

Julpyssel är kul och ju enklare desto bättre! Det får inte ta för lång tid eller vara för avancerat för då tröttnar man.

Ska försöka leta rätt på en fin gren, gärna trollhassel, att hänga i taket på tjejernas rum. Så kan man dekorera den med t.ex. dessa julkulor och annat fint julpynt. Det blir fint, tror inte ni det?

Mindre än två månader kvar till jul så det gäller att snart sätta igång.

Kram

söndag 27 oktober 2013

Babyvantar

Har knåpat ihop ett par (eg två par) ursöta babyvantar. Mest på prov. Blev rätt bra, tycker jag. Ska göra fler tänkte jag. I fler färger.
Följde stickbeskrivningen på första paret. De stickades på vanliga stickor. Tyckte inte det blev så snyggt med sömmen i sidan. Provade då på strumpstickor. Blev mycket bättre men fick då modifiera lite i beskrivningen för att det skulle funka. 


Vad tycks? 

Kanske ska sticka en matchande mössa också.. 

Hösten får det att klia i fingrarna på en. Blir mycket stickande på vinterhalvåret. Tack fina änglamormor för att du lärde mig!!! 

tisdag 15 oktober 2013

I lööv it!



Pyssel hör hösten till. Och vad passar bättre som pysselmaterial än det som naturen har att erbjuda.
Vi bor nära naturen och det är lätt för oss att plocka in vad som erbjuds. 

Blev inspirerad av en bild på en brudbukett som en vän som är fotograf tog i helgen. Bruden hade själv gjort sin bukett och i den fanns det vikta lönnlövsrosor. Så vackert! Tänkte att detta måste provas. När döttrarna var hämtade från skola/fritids så plockade vi några lönnlöv. Eller rättare sagt många. Därefter behövdes bara lite ståltråd innan vi satte igång. 
Det var faktiskt lättare än det ser ut och tjejerna tyckte det var kul att prova och gjorde sedan egna varianter. 

Sen satte vi ihop dem till buketter. Jag tog även och virade in den ena buketten i naturfärgat silkespapper och satte i en vas med kastanjer i botten. Enkelt och vackert. Om de nu inte torkat ihop helt till helgen så är de en given detalj i kalasdukningen! 

Varför alltid lägga pengarna dyra blomsterarrangemang när man kan fixa själv från naturen - gratis...

söndag 22 september 2013

Tips!

Ni vet alla band som sitter i precis alla plagg numera. Jag hatar dem och brukar kvickt klippa bort dem. Istället för att slänga dem så brukar jag spara dem. Perfekt när småtjejerna vill pyssla eller man behöver ett fint band till ett kort, present eller liknande. Återbruk på bästa sätt!


Hur kommer världen se ut om vi bara slänger och köper nytt hela tiden? Återanvänd ist och gör något fint av det är mitt tips.

Kram

torsdag 19 september 2013

Pyssligt och pillrigt


Tänkte jag skulle ta mig an ett simpelt projekt. Något så enkelt som en liten pläd/filt att ha i en barnvagn. Men för att få den rätta looken så använder jag stickor nr 3, vilket innebär att det tar lite tid och är lite sådär extra pillrigt. Speciellt när jag ska göra dekoren.. 

Tror det blir fint iaf. Vad det lider.. Liten kommer nog inte klaga! 


fredag 30 augusti 2013

Prickigt pyssel

Tittade runt lite på olika pysselbloggar. Snubblade på ett inlägg om hur man enkelt kan piffa upp en vägg eller varför inte ett helt rum. I inlägget hos DIY or Die finns en länk till en finsk bloggare. Jag kan dock ingen finska med bilderna säger det mesta. Ta gärna en titt där.

Kram

söndag 9 juni 2013

Syprojekt

Har funderat på att göra en vetekudde eller riskudde liknande denna riskatt. Och när jag hittade den så blev jag lite lätt förälskad i denna värmekaninen med. Tid? Det måste jag ha. Vill så gärna hinna med. Tyvärr är det så många "måsten". Ett hem att sköta till exempel. Barn att ta hand om. Ja, snart vankas det ledighet. Får kanske dra ut symaskinen i trädgården..
Japp, så får det bli! Ska bara skissa lite på mönster och så innan jag sätter igång..

torsdag 6 juni 2013

Snörburk



Enkelt pyssel som inte tar allt för mycket tid. Och så sparar man tid på att slippa försöka reda ut fnurror på tråden var gång man ska använda snöret. Toppen! Allt som krävs är en trevlig burk, gärna med ett fint lock, en syl eller ett spik och så en rulle med snöre såklart. 

Detta snöre hittar man hos min favoritbutik Granit. Burken är en olivburk från Fontana inköpt på City Gross. Går åt många av dessa nu i grilltider. Det är nämligen äldsta dotterns favorit tillbehör, vitlöksfyllda oliver i dem. 

torsdag 18 april 2013

Fjärilar

 
Foto: pysselproffsen.se
 
 
Hittade dessa fina pappersfjärilar och blev så sugen på att prova. Fick en papperskass med gamla notblad/häften av min pappa för en tid sedan. Det kan nog bli fint att vika fjärilar av. Kanske att hänga i en mobil, sätta på väggen, dekorera paket.. användningsområdena är många. Och särskildt vårt verkar det inte att vara heller..
 
Kram


onsdag 17 april 2013

Canvas

När lillbrorsans tös fyllde 1år för någon vecka sedan gjorde jag denna tavla till henne. Tycker det är så fint med det lite "ofina" uttrycket som stämplarna ger. Kommer absolut göra fler tavlor framöver. Man kan ju variera i det oändliga!

Stämplarna är från favoritbutiken Granit och canvastavlan fyndade jag på Lidl.

Pyssliga planer

Har lite tankar och idéer som jag önskar kan bli till verklighet. Men som vanligt räcker inte tiden till och alla vardagliga måsten ta den eventuella "övertiden" i anspråk. Men.. Lite är påbörjat och en del annat ska påbörjas.
1. Bli klar med mina äggkoppar som jag påbörjade innan påsk.. De ska strykas med ett sista lager färg och sen dekoreras.
2. Lite bebispyssel. Ja, det är inte vi som ska ha tillökning utan svåger och svägerska. Och vad passar sig då bättre än ett par stickade babyboots att ha till hösten. Och kanske något annat fint.
3. Fick hem en del av min framlidna mormors garner och sticksaker. En massa påsar och korgar som morfar vill att jag tar hand om. Mer finns som vi ska ta nu när det blivit varmare och vi kan rensa förrådet. Väcker många känslor.. Iaf så var där några påbörjade projekt som hon inte hunnit klart med.. Dessa tänkte jag avsluta åt henne.. så fort jag har kraft nog att ta itu med det. Men något som jag upptäckte var hur lika hon och jag är/var. Många projekt igång samtidigt vilket resulterar i att det tar längre tid att färdigställa, men också mycket roligare då man slipper tröttna eller stranda om man kör fast. Min fina mormor.. saknar dig varje dag..

Tanken med denna "nya" blogg är att lägga ut bilder på mina alster, tipsa om olika pyssel osv. Det kommer, jag lovar. Nu börjar jag få till det här som jag önskar.. Lite estetik kvarstår.. Men det kommer längs vägen.

Kramar på er, nu är våren här!

måndag 8 april 2013

Igelkottar

Yngsta dottern älskar igelkottar och vad passar då bättre än att sticka henne en eller två.

Hittade en stickbeskrivning i en av mina alla pysseltidningar. Om det var 101 idér eller vilken det var minns jag inte. Tanken var att använda det färdiga resultatet som nåldyna (enl. tidningen) men detta gick verkligen inte min lillfis med på! INGEN ska sticka nålar i hennes igelkottar!!! BASTA!
 

 
Så här såg den färdiga igelkotten ut. En viss finslipning kan behövas och jag tror att fler kompisar till denna sötnosen kommer att se dagens ljus.

Välkommen till en ny blogg!

Jag har under en tid haft funderingar kring huruvida jag ska starta upp en till blogg vid sidan om den andra. Så nu är det gjort. Tanken med den nya bloggen är den att jag här kommer lägga upp pyssel och andra små projekt jag tar mig för. Vi får se vad det hela slutar.

Än en gång välkommen hit!