torsdag 1 december 2016

Saffransbullar

40 st

Fördeg

500 g Mjölk (5dl)

50 g Jäst

1 g Saffran (2påsar)

520 g Vetemjöl (8,5dl)

Deg

150 g Smör – rumstemperatur

170 g Strösocker (2 1/2dl)

2 g Salt (2krm)

320 g Vetemjöl (5,5dl)

Pensling & garnering

1 st ägg

Hyvlad mandel

Pärlsocker

Saffrans deg: Värm upp mjölken med saffran till finger varmt och lös upp jästen i mjölken och blanda i det med vetemjölet, knåda till lös deg. Har du en köksassistent så rekommenderar jag dig att använda den med krok, kör degen då 5 minuter. Låt ligga kvar med en duk över och vila i 15 min.

Blanda i dem resterande ingredienserna i fördegen och kör på mellan hastighet tills degen börjar kännas len, glansig och börjar släppa kanterna. Har du ingen köksassistent då är det viktigt att du knådar och låter vila lite mellan varven. Kavla ut degen 45*70 cirka 0,5 cm tjock deg på ett lätt mjölat bord. Bred ut mandel fyllningen jämt över degen. Greppa över delen av degen och vik den över så att du får en halv vikning. Dela degen i avlånga strängar och gör små knutar genom att snurra remsan runt 2 fingrar som en nysta. Lägg i bullarna på plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa ordentligt under en duk 1-2 timmar.

Sätt ugnen på 200 grader, pensla med ägg och strö över hyvlad mandel och pärlsocker och grädda mitt i ugnen på 200 grader i 13-15 min tills bullarna fått en fin gyllenbrun färg.

fredag 15 januari 2016

Lägesrapport

När ett projekt är på väg att bli klart kan en lika väl börja på ett nytt. Eller? 


I kassen finner ni en gosig filt/pläd till mitt kommande syskonbarn i barnafaderns favoritlags färger. Och nej det rör sig INTE om Landskrona BoIS. *hihi*

I handen hålls en blivande tubhalsduk. Ett mosstickat hitte-på-mönster som jag hoppas ska bli bra. Vem vet det blir kanske flera liknande. Alltid kul att prova något nytt i vilket fall. 

***

Stick-idéer finns det massor av i mitt huvud just nu. Jag ska bara få tid att genomförs dem. 

Ha en skön helg!