torsdag 1 december 2016

Saffransbullar

40 st

Fördeg

500 g Mjölk (5dl)

50 g Jäst

1 g Saffran (2påsar)

520 g Vetemjöl (8,5dl)

Deg

150 g Smör – rumstemperatur

170 g Strösocker (2 1/2dl)

2 g Salt (2krm)

320 g Vetemjöl (5,5dl)

Pensling & garnering

1 st ägg

Hyvlad mandel

Pärlsocker

Saffrans deg: Värm upp mjölken med saffran till finger varmt och lös upp jästen i mjölken och blanda i det med vetemjölet, knåda till lös deg. Har du en köksassistent så rekommenderar jag dig att använda den med krok, kör degen då 5 minuter. Låt ligga kvar med en duk över och vila i 15 min.

Blanda i dem resterande ingredienserna i fördegen och kör på mellan hastighet tills degen börjar kännas len, glansig och börjar släppa kanterna. Har du ingen köksassistent då är det viktigt att du knådar och låter vila lite mellan varven. Kavla ut degen 45*70 cirka 0,5 cm tjock deg på ett lätt mjölat bord. Bred ut mandel fyllningen jämt över degen. Greppa över delen av degen och vik den över så att du får en halv vikning. Dela degen i avlånga strängar och gör små knutar genom att snurra remsan runt 2 fingrar som en nysta. Lägg i bullarna på plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa ordentligt under en duk 1-2 timmar.

Sätt ugnen på 200 grader, pensla med ägg och strö över hyvlad mandel och pärlsocker och grädda mitt i ugnen på 200 grader i 13-15 min tills bullarna fått en fin gyllenbrun färg.

fredag 15 januari 2016

Lägesrapport

När ett projekt är på väg att bli klart kan en lika väl börja på ett nytt. Eller? 


I kassen finner ni en gosig filt/pläd till mitt kommande syskonbarn i barnafaderns favoritlags färger. Och nej det rör sig INTE om Landskrona BoIS. *hihi*

I handen hålls en blivande tubhalsduk. Ett mosstickat hitte-på-mönster som jag hoppas ska bli bra. Vem vet det blir kanske flera liknande. Alltid kul att prova något nytt i vilket fall. 

***

Stick-idéer finns det massor av i mitt huvud just nu. Jag ska bara få tid att genomförs dem. 

Ha en skön helg!

onsdag 2 september 2015

Tantvarning

Denna sommarens semesterprojekt värmer kalla fossingar i höst och vinter. 


Min mormor var expert på att sticka raggsockor. Jag tror inte de gick någon förbi i släkten.. 
När hon gick bort för tre år sedan fick jag alla hennes garner och beskrivningar av morfar. Och länge har det legat där. Jag har inte mäktat med att röra i det. För en tid sedan tog jag mod till mig och sorterade upp garnerna i plastbackar. Oavslutade projekt lades för sig. Blandar allt fanns även beskrivningen på henna sockor. Och först nu i somras tog jag fram det och provade att göra ett par. 

Det gick ju bra och det blev så småningom flera par. Vars ett par åt barnen och snart ett par åt mig själv. Jag får bättre och bättre teknik och fler sockor kommer det garanterat bli. Så kul detta. Och så för jag mormors arv vidare. Underbart! 

Varm kram på er!

söndag 31 maj 2015

Stickade disktrasor

Det har blivit några stickade disktrasor den senaste tiden. Bra för miljön och snygga dessutom. Vem gillar egentligen de i någon form av gummi eller vad det nu är...

Dessa går att slänga in i tvättmaskinen i 60• och använda om och om igen. Sa jag att de är snygga också?! ;-) 

Enkla i sin design, enkla att göra och håller igång mina värkande (ibland) händer. 



Smart hjälp

Jag är inne i någon form av "stickkoma" just nu. Det är så avslappnande och dessutom skönt för händerna som jag får värk i ibland. Nu är det disktrasor som gäller. En annan gång är det babytossor eller något annat skoj. 



När man som jag gör nu stickar med dubbelt garn kommer denna lilla Box väl till pass. Fick den av maken och barnen när jag fyllde år sist. Den håller nystanen isär och ser till att de inte trasslar ihop sig. Vilket lätt kan hända annars. Fiffigt! 

fredag 28 november 2014

Tips

Visst blir det många trådrullar, nålar, knappar osv som en samlar på sig för att kunna sy, pyssla mm. Då behöver en givetvis en bra förvaring åt dessa. Här nedan ser ni ett alternativ. För givetvis behövs ingen dyr box från sybehörsaffären.


En helt vanlig fiskelåda fungerar utmärkt.


Denna variant är inköpt billigt på Gekås i Ullared.

Är dock inte min egen (jag kör med en verktygslåda) utan en av döttrarnas. De har såklart vars en. Här kan de samla allt som kan tänkas behövas för att sy den där lilla nallen eller vad det nu kan vara. Praktiskt med allt på ett och samma ställe och lätt att bära med sig.

Givetvis kan den användas till mer än sytillbehör. Fyll den med paljetter, glitter, lim, tejp, saxar osv och du har den ultimata pysselboxen! Det är bara fantasin som sätter gränserna.

Det var mitt tips så här innan advent. December är ju årets pysselmånad nummer 1. Eller hur?

Kram

tisdag 7 oktober 2014

Möss-inspiration


Snubblade inte på en sida med de mest underbara babymössor när jag tittade på en blogg jag brukar följa. Vad säger ni? Hiss eller diss? Kanske något för Lilleman eller någon annan sötnos i vår närhet.

Och när vi ändå är inne på mössor så en stickad tomteluva står också på listan med saker som jag vill göra.

Kram