fredag 28 november 2014

Tips

Visst blir det många trådrullar, nålar, knappar osv som en samlar på sig för att kunna sy, pyssla mm. Då behöver en givetvis en bra förvaring åt dessa. Här nedan ser ni ett alternativ. För givetvis behövs ingen dyr box från sybehörsaffären.


En helt vanlig fiskelåda fungerar utmärkt.


Denna variant är inköpt billigt på Gekås i Ullared.

Är dock inte min egen (jag kör med en verktygslåda) utan en av döttrarnas. De har såklart vars en. Här kan de samla allt som kan tänkas behövas för att sy den där lilla nallen eller vad det nu kan vara. Praktiskt med allt på ett och samma ställe och lätt att bära med sig.

Givetvis kan den användas till mer än sytillbehör. Fyll den med paljetter, glitter, lim, tejp, saxar osv och du har den ultimata pysselboxen! Det är bara fantasin som sätter gränserna.

Det var mitt tips så här innan advent. December är ju årets pysselmånad nummer 1. Eller hur?

Kram

tisdag 7 oktober 2014

Möss-inspiration


Snubblade inte på en sida med de mest underbara babymössor när jag tittade på en blogg jag brukar följa. Vad säger ni? Hiss eller diss? Kanske något för Lilleman eller någon annan sötnos i vår närhet.

Och när vi ändå är inne på mössor så en stickad tomteluva står också på listan med saker som jag vill göra.

Kram

Ny modell på babyvantar



Provade att sticka en annan variant på babyvantar. Ett "hittepå"-mönster kan man säga. Fri stickning av mudden. Följde ett mönster på själva vanten och avslutade med en specialare, dold avmaskning. 
Måste säga att jag blev rätt nöjd. Än så länge har liten bebis bara provat inomhus. Men jag tror de kommer värma gott nu under hösten. 

Hej förresten! 
Det var ett tag sedan jag skrev här på pysdelsidan. Visst har jag pysslat trots min frånvaro här. Bl.a har jag gjort ett par babytossor åt en barndomsvän som väntar smått nu i höst/vinter. Gardiner åt morfar har jag fixat. För att nämna något.

På "Att göra"- listan står bl.a att sticka jaktvantar, raggsockor och nyckelpigstossor. Och på sysidan väntar gardiner till våra nya sovrum samt diverse kuddar till desamma. 
Ska också knåpa ihop en julstrumpa åt lillkillen att hänga vid öppna spisen.

Lite av vad som är på gång och vad som hänt.

På återseende!
Kram

måndag 5 maj 2014

Nytt till hemmet

Har inte varit så aktiv att lägga ut mina små projekt här. Har iofs inte hunnit med så många heller för den delen. Men igår och idag har jag faktiskt hunnit med två!

Det första här nedan är något jag gått och fnulat på länge. En tavla här hemma som glaset blivit repat på under renovering. Behöll ramen för att göra en anslagstavla var tanken. Men hur den skulle se ut visste jag inte då. Så när vi satte upp fondväggen i lilla As rum blev det lite tapet över. Sparade dessa för att kunna ha till pyssel och annat. En tanke till är att sätta i mindre ramar på de vita väggarna för att få in lite mer färg i rummet och så plockar man upp tapeten från fondväggen på andra ställen med.

 
Till denna behövs det:
* Ram av valfri sort (jag har använt Nyttja från Ikea) utan glas
* Tapet med ca-måtten 52x52cm
* Jutesnöre
* Något att fästa snöret med t.ex. häftstift
* Klänypor i modell mindre eller liknande
 
Sen är det bara att klippa/skära till tapeten i lagom storlek och sätta in i ramen. Därefter klipper du tre bitar jutesnöre som du fäster horisontellt över ramen. (Jag har fäst på baksidan). Och när det är gjort så sätter du dit några klänypor eller likande. Klart!
Superlätt och blir hur fint som helst. Tar man vad man har hemma eller köper begagnat på t.ex loppis blir det ingen dyr grej att göra. Dessutom blir det väldigt personligt och unikt.
 

Nästa projekt jag fått tid till är ett par grytlappar. Något som behövs förnyas lite då och då här hemma eftersom jag gillar som är stickade och de efter en tid blir fläckade av något som inte går bort.

 
Till dessa behövs:
 
* Ett nystan Hoooked Zpagetti (återvunnet trikågarn) i valfri färg från ex. Panduro
* Stickor stl 12
 
Jag lade upp 20 maskor och stickade rätstickning i 17 rader. Maskade av och flätade ihop ändtråden med ytterligare en bit Hoooked Zpagetti och fäste.
Även detta busenkelt att göra (om man kan sticka förstås). Tar ingen stötte tid och kommer väl till användning i köket.
Håller även på med ett grytunderlägg i ljusgrått. Blir nog toppen det med.
 
Kram
 

måndag 3 mars 2014

Babynest

Ett babynest kan kosta en slant att köpa. Och det är så kort tid som det eg används. Så jag bestämde mig för att prova på att göra ett själv. Kan ju inte vara så svårt, tänkte jag. 

Sagt och gjort. Hittade en bra beskrivning på nätet. Efter ett besök på Ikea var saken klar. Det var bara att klippa till och sy ihop.


Tyg Sofia 69:-/m Ikea. Stoppning Gosa Slån (kuddar) 12:- Ikea. Bäddstoppning tog jag delar av en fleecefilt 29:- City Gross. Kantband, spets, sytråd samt dragsnöre hade jag hemma. 

Påbörjade detta projekt redan i förra veckan med tillklippning och att sy ihop "fodralet". Idag tog jag så tag i slutförandet. Så jag klippte upp Ikea-kuddarna och fyllde och fyllde tills det kändes lagom. Hade räckt med två kuddar men jag stoppade nog det rätt hårt så det blev lite stoppning från en tredje kudde med (ca1/5). 

Jag är inte helt vän med min symaskin som bara bråkar så jag sydde på en bit spets för hand ist för kantband längst ner på bädden. Valde också en jutesnöre som dragsnöre. (Kanske inte så praktiskt om man vill tvätta nestet, men så mycket snyggare enl mig då). 

Ångrar bara att jag inte tog ett svart kantband ist för vitt att dra snöret genom.. Hade blivit så mycket snyggare. Men men.. 

Får väl säga att jag är rätt nöjd med resultatet. Det är ju trots allt första gången jag syr ett babynest. ;-)

Kram

tisdag 18 februari 2014

Babyvantar

Och här har ni en bild på babyvantarna som matchar babybootsen.


Nu kommer min lille kotte inte behöva frysa vare sig om händer eller fötter. Och huvudet hålls varmt med antingen en hemmasydd (mina föräldrars granne) mössa med brandbilar alt verktyg (vändbar modell) eller en fin mössa från märket Geggamoja. Lilla kroppen håller sig varm i en grå fleeceoverall från Åhléns.

Kram kram

måndag 17 februari 2014

Gulligaste babybootsen

Det senaste från stickverkstan. Ett par värmande babyboots i UGGs-modell. Har länge velat prova på att göra ett par men inte riktigt vågat.. Det har känts för svårt helt enkelt. Men nu med en egen liten knodd på väg så kunde jag inte dra på det längre. Min lille kotte ska givetvis ha ett par.
Sagt och gjort! Och inte var det det så svårt som jag trott. Tog inte så väldans lång tid heller. Och jag måste säga att jag blev rätt nöjd med resultatet. 


Så snart, mycket snart kommer de värma min yngsta lille kottes fossingar. Och om jag känner mig själv rätt lär dessa inte bli de sista babyboots jag stickar.. ;-)

Och när jag ändå var i farten så blev det ett par matchande babyvantar också. (Tyvärr ingen bild på de än). 

Kram

tisdag 11 februari 2014

En randig babyfilt

Senaste tillskottet i stickverkstan är klart. En härlig och mjuk svart/vit randig babyfilt. Lite drygt 80x80cm i slätstickning med rätstickad "ram" runt om. Mönster enl. eget huvud. ;-) Måste säga att jag blev rätt nöjd.



Filtar får man typ aldrig för många av. Särskilt inte till små bebisar. Det kräks och dreglas osv på dem så det är bra att ha några att variera mellan. Finns inget tråkigare än att tvätta sönder dem.

Nästa stickprojekt är redan igång. Visar er så fort jag är klar.

Kram

lördag 1 februari 2014

Mössor

Vi var i Sälen härom veckan. Och innan vi åkte dit så gjorde jag vars en mössa åt döttrarna. Önskemål sedan min bror fick en hemmastickad mössa av mig i julklapp av precis samma modell. (Den ser ut ungefär som den äldsta dotterns har överst i bild. Fast multifärgad tofs och svart längst upp på själva mössan/kullen).


Tjejerna har själva fått bestämma hur mössorna skulle se ut och de blev mycket nöjda. 

En enkel mössa som det lär bli fler av då både maken och min andra bror fastnade för dem. ;-)

Mer stickprojekt är på gång och hör och häpna det är till lillplutt i magen. ;-)

Kram