måndag 5 maj 2014

Nytt till hemmet

Har inte varit så aktiv att lägga ut mina små projekt här. Har iofs inte hunnit med så många heller för den delen. Men igår och idag har jag faktiskt hunnit med två!

Det första här nedan är något jag gått och fnulat på länge. En tavla här hemma som glaset blivit repat på under renovering. Behöll ramen för att göra en anslagstavla var tanken. Men hur den skulle se ut visste jag inte då. Så när vi satte upp fondväggen i lilla As rum blev det lite tapet över. Sparade dessa för att kunna ha till pyssel och annat. En tanke till är att sätta i mindre ramar på de vita väggarna för att få in lite mer färg i rummet och så plockar man upp tapeten från fondväggen på andra ställen med.

 
Till denna behövs det:
* Ram av valfri sort (jag har använt Nyttja från Ikea) utan glas
* Tapet med ca-måtten 52x52cm
* Jutesnöre
* Något att fästa snöret med t.ex. häftstift
* Klänypor i modell mindre eller liknande
 
Sen är det bara att klippa/skära till tapeten i lagom storlek och sätta in i ramen. Därefter klipper du tre bitar jutesnöre som du fäster horisontellt över ramen. (Jag har fäst på baksidan). Och när det är gjort så sätter du dit några klänypor eller likande. Klart!
Superlätt och blir hur fint som helst. Tar man vad man har hemma eller köper begagnat på t.ex loppis blir det ingen dyr grej att göra. Dessutom blir det väldigt personligt och unikt.
 

Nästa projekt jag fått tid till är ett par grytlappar. Något som behövs förnyas lite då och då här hemma eftersom jag gillar som är stickade och de efter en tid blir fläckade av något som inte går bort.

 
Till dessa behövs:
 
* Ett nystan Hoooked Zpagetti (återvunnet trikågarn) i valfri färg från ex. Panduro
* Stickor stl 12
 
Jag lade upp 20 maskor och stickade rätstickning i 17 rader. Maskade av och flätade ihop ändtråden med ytterligare en bit Hoooked Zpagetti och fäste.
Även detta busenkelt att göra (om man kan sticka förstås). Tar ingen stötte tid och kommer väl till användning i köket.
Håller även på med ett grytunderlägg i ljusgrått. Blir nog toppen det med.
 
Kram
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar